معرفی معمار

 

تام مین؛ معمار طرح­های سرکش ـ 3 

           

Architect’s Introduction

Thom Mayne; The Architect of Unyielding Designs - 3

 

تام مین مدیر شرکت معماریMorphosis  و یکی از بنیان­گذاران اصلی آن است که در حال حاضر یکی از شرکت­های مطرح در عرصه معماری جهان به شمار می­رود. به اعتقاد بسیاری از منتقدان، توجه تقریباً یکسان به مدرنیته و پیچیدگی دوران جدید در کنار هم، مهم­ترین وجه مشخصه پروژه­های این شرکت از سایر شرکت­های مشهور معماری است. Morphosis در سال 1972، اولین سال تأسیس SCI-Arc، شکل گرفت. مین در این خصوص می­گوید: «Morphosis در واقع دفتر کار نبود، بلکه یک ایده بود. ما کار نداشتیم و اصلاً به داشتن کار هم فکر نمی­کردیم. ما یک استودیو در مرکز شهر داشتیم و در آنجا دور هم می­نشستیم و صحبت می­کردیم و کارهای گرافیکی کوچک در جاهای مختلف انجام می­دادیم تا کمی پول در بیاوریم، چون نمی­توانستیم پروژه معماری بگیریم.»

چگونگی گرفتن اولین پروژه معماری توسط Morphosis در نوع خود از ماجرای جالبی برخوردار است، چرا که جلسات و نشست­های والدین دانش­آموزان مدرسه­ای در Pasadena که پسر مین در آن تحصیل می­کرد، منجر به شکل­گیری اولین پروژه Morphosis یعنی طراحی یک مدرسه جدید با عنوان پژوهشگاه تعلیم و تربیت Sequoyah شد. این پروژه در سال 1974 به عنوان برنده اولین جایزه معماری پیشرو (Progressive Architecture) انتخاب گردید. مین درباره نخستین پروژه Morphosis می­گوید: «این پروژه آغاز کار ما بود و کسب جایزه PA موجب توجه نشریات مختلف در سطح جهان به پروژه­های ما شد و در این زمان بود که ما موجودیت پیدا کردیم.»

در حال حاضر چهل معمار و طراح در Morphosis مشغول فعالیت هستند. تام مین به فعالیت معماری به عنوان یک اقدام مهم جمعی ایمان راسخ دارد. به اعتقاد او کارها بایستی با یک فعالیت جمعی میان­گستره­ای و توسط گروهی از افراد که در زمینه گرافیک، طراحی داخلی، معماری و طراحی شهری کار می­کنند، انجام ­گيرد. مين می­گوید: «فعالیت حرفه­ای یک معمار بیشتر در مقام یک مدیر و کارگردان معنی پیدا می­کند تا به عنوان یک نقاش یا یک مجسمه ساز. معمار باید درباره هر چیز اطلاعات اندکی داشته باشد. معماری یکی از عام­ترین رشته­هاست که زیاد اختصاص به قشر خاصی ندارد.» با توجه به این طرز تفکر، تعجب­انگیز نیست که آثار تام مین طیف وسیعی از پروژه­های مختلف را در برمی­گیرند: از طرح­هایی برای ساعت مچی و قوری تا خانه، ساختمان­های شهری در مقیاس وسیع و برنامه­ریزی و طراحی شهری.

 

 



موضوعات: