نورپردازی معماری

 

LED، آخرین مرز در نورپردازی معماری ـ 4

 

Architectural Lighting

LED, The Latest Frontier on Architectural Lighting - 4

 

شکایت عمده طراحان از LEDها درباره نحوه کارکرد آنها نیست، بلکه به کاربردهای معمارانه آنها مربوط است، زیرا برخی کاستی­ها و ضعف­های موجود در LEDها که به آنها اشاره شد، از جمله پایین بودن شدت کلی نور خروجی، نداشتن تابش گرمایی و قیمت بالا، آنها را از وارد شدن به جریان اصلی کاربرد­های معمارانه دور نگهداشته­ است. البته واحدهای پژوهشی کارخانجات سازنده LEDها رفع این ضعف­ها را در کانون توجه خود قرار داده­اند. برای مثال، Color Kinetics بتازگی محصول جدیدی بنام IntelliWhite را به بازار معرفی کرده که در طیف گسترده­ای از دماها کارآیی دارد. همچنین طبق گفته Dave Shepard، مدیر فروش کارخانه صنایع نورپردازی Luxo که اخیراً یک چراغ کار LED به بازار عرضه کرده است، به نظر می­رسد قیمت قطعات و اجزاء LED حول­وحوش هر شش ماه پایین بیاید. از دیدگاه او، این صنعت در حال حاضر در آستانه یک کاهش قابل توجه در قیمت­هاست.  

 

ساختمان جدید اداره مرکزی Chanel در توکیو 

ساختمان جدید اداره مرکزی Chanel در توکیو، طرح Peter Marino: نمای تماماً شفاف این ساختمان از شیشه (با دید کنترل­شده) و LEDها تشکیل شده است که ساختمان را در طول روز کاملاً شفاف و در شب همچون فانوس نورانی می­سازند. این ساختمان دارای یک مدیر هنری است که طرح­های مختلفی را برای نمای آن برنامه­ریزی می­کند.

 

 Benyaدر خصوص پیشرفت قابل توجه فناوری LEDها می­گوید: «من تا بحال هرگز در رشته کاری­مان، فناوری­ای ندیده­ام که در چنین دوره زمانی کوتاهی، به این اندازه توسعه یافته باشد. هر وقت شما بایستید و اندکی مکث و تأمل کنید، درمی­یابید آنچه امروز مشخص می­کنید، در آینده­ای نزدیک، سریع­تر از کامپیوتری که همین حالا خریده­اید، کهنه و منسوخ می­شود.» البته این سخن با آنچه که به اعتقاد Benya هدف نورپردازی معماری است، یعنی طراحی چیزی پایدار و بادوام، کاملاً در تعارض می­باشد. او همچنین با دیده شک به آینده LEDها می­نگرد و می­گوید: «ما از آنها تنها تا مدتی به عنوان ابزارهای مناسب برای نورپردازی یاد خواهیم کرد.» استدلال او برای این گفته خویش، وجود برخی معایب در LEDهاست، از جمله اینکه وقتی منبع نوری خراب می­شود، اغلب بایستی کل سیستم عوض شود، نه فقط یک لامپ. از آنجا که دیودها باید با استفاده از لحیم یا روش­های دیگر به یک سیستم الکتریکی پیچیده متصل شوند، در نتیجه وقتی یکی از آنها خراب می­شود، ممکن است کل سیستم نورپردازی آسیب ببیند. با این حال به اعتقاد او، این سیستم نورپردازی در نوع خود یک ابتکار نمونه و ماندگار است، چرا که در این روش، بر خلاف روش­های معمول، عامل روشنایی پوششی به دور یک حباب گرانقیمت است که می­توان پس از استفاده آن را دور انداخت. Douglas نیز دیدگاه متفاوتی درباره رشد استفاده از LEDها در چند سال گذشته دارد: «همچنان­که در اوایل دهه 1990، مهم­ترین ابزار نورپردازی لزوماً لامپ­های MR16 بودند و اهمیتی نداشت که آنها ابزارهای شایسته و مناسبی هستند یا نه، LEDها نیز در حال حاضر از چنین وضعیتی برخوردار هستند.»

با توجه به دیدگاه­های مختلف طراحان نورپردازی و بررسی مختصری که از مزایا و معایب LEDها در کاربردهای معمارانه به عمل آمد، این سؤال مطرح می­شود که آیا در آینده فناوری دیگری قادر خواهد بود که LEDها را از صحنه نورپردازی معماری کنار زند و جانشین آن شود یا اینکه این فناوری با تغییرات و اصلاحاتی چند، جای پای خود را در این عرصه محکم­تر خواهد کرد؟

    

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این یادداشت به همراه سه یادداشت قبلی، در ماهنامه صنعت ساختمان داریس، شماره 31، اردیبهشت 84 به چاپ رسیده است.

 

 



موضوعات: