معماری شهری

 

معماری در خدمت گردشگری ـ 2

 

Urban Architecture

Architecture for Tourism - 2

 

بی­شک مهم­ترین ساختمانی که انگیزه­های و زمینه­های لازم را برای توسعه معماری گردشگری ایجاد نمود، موزه گوگنهایم فرانک گری در بیلبائو اسپانیاست که در سال 1997 ساخته شد. به جرأت می­توان گفت که تا پیش از این، هرگز ساختمانی از چنین قدرت کیمیایی که یک شهر کوچک استانی در منطقه باسک اسپانیا را به بازیگر عمده جریان هنر و فرهنگ جهان تبدیل کند، برخوردار نبوده است.

 

 موزه گوگنهایم بيلبائو، اسپانیا، اثر فرانک گری، 1997

 

طراحی موزه گوگنهایم بیلبائو، همانند موزه گوگنهایم فرانک لویدرایت در نیویورک که طرح آن مربوط به سال­های پیش است، یک رویداد فوق­العاده و استثنایی در تاریخ معماری محسوب می­شود. بازدید بی­سابقه تورهای هنر و معماری از شهر و جمعیت زیاد گردشگران که تأثیر شگرفی بر اقتصاد محلی داشته­ است، همگی نشان­گر موفقیت بیلبائو هستند. البته بایستی به این نکته توجه داشت که در موفقیت بیلبائو، به عنوان پدیده­ای که به شهرت جهانی دست یافته، پوشش رسانه­ای فراگیر ساختمان گیرا و فتوژنیک (خوش­عکس) موزه گوگنهایم و خالق سنت­شکن آن نیز تأثیر بسزایی داشته است. موزه گوگنهایم علاوه بر اینکه موفقیت شگرفی در جذب فیزیکی مردم به این منطقه داشته، در جلب توجه جهانیان به یک مکان دور، گمنام و متفاوت نیز بسیار مؤثر بوده است. اما این توجه جهانی دارای یک جنبه منفی نیز است، چرا که موزه گوگنهایم در بیلبائو، به عنوان یک نماد شهری، بارها از سوی جدایی­طلبان باسک تهدید به بمب­گذاری شده است.

 

موزه Tate Modern، انگلستان، اثر ژاك هرزوگ و پی‎ير دمورن، 2000   

 

موزه Modern Tate در انگلستان نیز از موزه­هایی است که به منظور جلب توجه گردشگران، توجه ویژه­ای به معماری داشته است. مدیران موزه Modern Tate طی بررسی­هایی به این نتیجه رسیدند که این موزه برای رقابت (از نظر تعداد بازدیدکنندگان) با مادر­شهر لندن که از موزه­های متعددی برخوردار می­باشد و تا به حال هرگز مشکلی در جلب توجه گردشگران نداشته است، نیازمند یک ساختمان تماشایی جدید در کنار فضای موجود است. بدین­ترتیب طراحی این ساختمان به مسابقه گذاشته شد و در یک مسابقه بین­المللی که تعداد زیادی از مطرح­ترین نام­های معماری امروز در آن شرکت کرده بودند، طرح شرکت سوئیسی هرزوگ و دمورن (Herzog & de Mueron) برگزیده شد که این شرکت در ماه مه همان سال برنده جایزه معتبر معماری پریتزکر گردید. با افتتاح ساختمان جدید در بهار سال 2000، در حالی که مدیران موزه انتظار بازدید تقریباً  5/1 میلیون نفر را داشتند، تعداد بازدیدکنندگان از موزه Modern Tate، به مرز پنج میلیون نفر رسید. یقیناً این استقبال قابل­توجه و غیرمنتظره بیشتر حاصل کار بزرگ و برجسته هرزوگ و دمورن بود.

 

 



موضوعات: