معرفی پروژه

 

موزه­ای برای آموزش و تفریح ـ 1

 

نگاهی به ساختمان موزه کودکان DuPage

      

Project Review

A Museum for Learning & Fun – 1

DuPage Children's Museum (DCM), Naperville, Illinois

  

نخستین چیزی که شما از موزه کودکان DuPage (DCM) می­بینید، یک در قرمز رنگ به ارتفاع 35 فوت است. Susan Broad، مدیر اجرایی موزه، در این خصوص می­گوید: «این در نشانه­ای است از آنچه ما بدان اعتقاد داریم. از دیدگاه ما چون درِ این موزه به روی کودکان باز می­شود، پس باید متناسب با حال و هوای آنان باشد.»

 

 در ورودی بزرگ قرمزرنگ به ارتفاع 35 فوت

در ورودی بزرگ قرمزرنگ به ارتفاع 35 فوت که به تمام بازدیدکنندگان در بدو ورود به موزه خوش­آمد می­گوید، به شناسه گرافیکی جدید موزه تبدیل ­شده است.

 

موزه کودکان DuPage که در سال 1987 به منظور آموزش خانواده­ها و کودکان تأسیس شده است، در ابتدا فاقد یک مکان مشخص بود، بطوری که از شهری به شهر دیگر نقل مکان می­کرد و در این اواخر نیز به دو مکان موقتی منتقل شده بود. اما در حال حاضر مکان جدید این مؤسسه غیرانتفاعی، ساختمان پیشین صنایع چوب Moser در نزدیکی مرکز شهر Naperville در ایلی­نویز، با زیربنایی بالغ بر 44000 فوت مربع است. این مؤسسه با جذب تعداد زیادی از خانواده­ها، هم از نظر بزرگی و هم از نظر اهداف و مأموریت­ها توسعه پیدا کرده و بخاطر نمایشگاه بدیع و بی­سابقه خود و برنامه­های پیشرفته­اش مورد توجه زیادی قرار گرفته است. Broad می­گوید: «ما از احیاء و قابل استفاده ساختن فضا بوسیله کودکان استقبال می­کنیم و به همین جهت به ایده بازیابی و احیاء یک ساختمان موجود و تبدیل آن به موزه­ای برای کودکان علاقمند بودیم.»        

تبدیل ساختمان صنایع چوب به یک موزه فکرشده و کارآمد برای کودکان کار آسانی نبود، لیکن تلفیق استعداد لازم و دانش تخصصی مورد نیاز این کار، در سایه همکاری میان Peter J. Exley، معمار عضو شرکت architectureisfun  و Nagle Hartray Danker Kagan McKay Architects Planners Ltd. (NHDKM)، آن را عملی ساخت. Peter Exley، معمار طراح پروژه، می­گوید: «ما می­خواستیم هویتی برای این ساختمان خلق کنیم که آن را از یک ساختمان صنایع چوب به ساختمانی تبدیل کند که نقش مهمی در شهر ایفا نماید و کودکان و بزرگترهایشان آن را متعلق به خود بدانند.» 

 

آرم موزه کودکان DuPage در نمای ساختمان  

آرم موزه کودکان DuPage در نمای ساختمان با رنگ­آمیزی متنوع، نشانه­ای از مفرح ­بودن داخل ساختمان است.

 

شرکت­های دست­اندرکار این پروژه در یک پروسه کاملاً ساده و خودجوش تعیین شدند. Exley قبلاً چند کار مشاوره برای DCM انجام داده بود، از این­رو وقتی موزه اقدام به خرید ساختمان کرد، مدیران موزه طبعاً او را به عنوان یکی از نامزدهای طراحی این ساختمان در نظر گرفتند. NHDKM نیز یک شرکت قدیمی­تر و بزرگ­تر بود که با انجام پروژه­های مشابه، دانش تخصصی و تجربه مورد نیاز این کار را کسب کرده بود.Exley  و Howard Kagan، یکی از مدیران NHDKM، سال­های زیادی بود که همدیگر را می­شناختند و روابط شخصی و حرفه­ای متقابلی که داشتند، آنها را به انجام کار گروهی و مشترک بر روی پروژه DCM سوق داد. موفقیت همکاری این دو شرکت، تا اندازه زیادی مدیون وجدان­های آزاداندیشی بود که اجازه می­داد هر شرکتی بجای فکرکردن به جاه­طلبی­های طراحانه خود، تنها به خیر و صلاح موزه فکر کند. همچنین اشخاص برجسته تیم طراحی Exley/NHDKM کاملاً با کارمندان موزه در بخش طراحی، به یک زبان مشترک رسیده بودند و همین امر کار بر روی این پروژه را به یک کار بسیار مفرح و دلچسب تبدیل می­کرد. در کل، این شیوه کاری نقش بسیار زیادی در نزدیک­ساختن تیم طراحی به طبیعت و حال و هوای یک موزه کودکان داشت.

 

 



موضوعات: