معرفی پروژه

 

موزه­ای برای آموزش و تفریح ـ 2

 

نگاهی به ساختمان موزه کودکان DuPage

      

Project Review

A Museum for Learning & Fun – 2

DuPage Children's Museum (DCM), Naperville, Illinois

  

تیم طراحی، در یک ارتباط کاری نزدیک با کارمندان موزه و پس از بررسی کامل شهر Naperville، طرح جامع مبسوطی تهیه کرد که در آن رشد آتی موزه، ارتباط آن با شبکه راه­های اصلی و نیز نحوه دسترسی کامل معلولان پیش­بینی شده بود. محدودیت­های مربوط به بودجه و نیز مشکلات مختلف مربوط به بخش اداری ایجاب می­کرد که پروژه، جهت دست­یابی به اهداف درازمدت موزه، فازبندی شود. فاز یک پروژه که اجرای آن، در یک دوره زمانی پنج­ساله پس از تملک سایت، اخیراً به پایان رسید، شامل طراحی و ایجاد تغییرات لازم در ساختمان موجود، برای تبدیل آن به یک محیط جذاب و سالم بود.

 

 ستونهای تقويتی موزه

ستون­های تقويتی موزه، یک جنگل خیالی­ از فرم و ریتم ایجاد می­کنند.

 

انجام فاز اول پروژه کار آسانی نبود، زیرا بزرگ­بودن دهانه سازه و الزامات سازه­ای مختص یک کاربری عمومی، تقویت گسترده سازه را به یکی از ضرورت­ها و اولویت­های عمده کار تبدیل کرده بود. همین­طور، بایستی علاوه بر ساخت مجدد پله­های موجود، یک راه­پله دیگر نیز، به منظور رعایت مقررات ایمنی، به ساختمان اضافه می­شد.

در این پروژه ضمن اولویت­بخشی به موضوعات عملی و اجرایی، توجه و اندیشه زیادی نیز صرف شکیل و مفرح­بودن آن شده است. این ساختمان که بطرز عالی و قابل توجهی احیاء شده است، از عناصر شمایل­گونه و نمادین قابل فهم و تشخیص برای کودکان بهره می­جوید. برای مثال، در بزرگ قرمزرنگ که به تمام بازدیدکنندگان در بدو ورود به موزه خوش­آمد می­گوید، به شناسه گرافیکی جدید موزه تبدیل ­شده است.

 

پلان موزه 

پلان موزه

 

برای تیم طراحی، شروع معماری و طراحی پس از حصول معرفت نسبت به افرادی که از آن استفاده خواهند کرد، از اهمیت زیادی برخوردار بود. بر این اساس، گفتگوهای رودرو با کودکان و بزرگترهایشان زمینه شکل­گیری طرح اولیه پروژه را فراهم نمود. در ابتدا کودکان موزه جدید را آن­گونه که در رؤیاهای خویش می­پروراندند، نقاشی ­کردند. نقاشی­های کودکان با برجسته­ساختن موضوعات مهم مورد توجه آنان، کمک قابل ملاحظه­ای به روشن­شدن چارچوب کلی برنامه­ریزی موزه و نیز شناخت برخی جزئیات طراحی کرد. همچنین تیم طراحی ملاقات­هایی با کارمندان موزه و مشاوران هنری، آموزشی و علمی بیرون از موزه ترتیب داد که Exley از آنها با عنوان «مشاوره­ مطلق» یاد می­کند. در نهایت پس از بررسی­ها و مطالعات اولیه، آلترناتیوهای طراحی برای هر طبقه از ساختمان، با توجه کامل به نیاز­های آتی موزه در زمینه­های مختلف برنامه­ریزی، بهره­برداری، زیبایی­شناسی و طراحی، تهیه شدند. 

 

 



موضوعات: