معرفی پروژه

 

موزه­ای برای آموزش و تفریح ـ 3

 

نگاهی به ساختمان موزه کودکان DuPage

      

Project Review

A Museum for Learning & Fun – 3

DuPage Children's Museum (DCM), Naperville, Illinois

  

در مراحل مختلف فاز یک پروژه از عناصر موجود در ساختمان از قبیل سقف­های بلند و اسکلت بتونی بهره گرفته شده است. همچنین طراحی معماری و طراحی نمایشگاهی موزه بطور همزمان صورت گرفته است تا با استفاده از رنگ­های متعدد و ایجاد تنوع­های فضایی جالب­توجه که امکان مشاهده موضوعات از پرسپکتیوهای مختلف را فراهم می­آورد، نوعی حس تحرک و سرزندگی به مجموعه تزریق شود و در کل ساختمان از یک شخصیت فعال و پویا برخوردار گردد. ستون­های داخلی جدید هم که به منظور تقویت سیستم سازه­ای به ساختمان اضافه شده­اند، تمثیلی از دست­های به سمت بالا درازشده کودکان هستند، گویی کودکان با دست­های خود ساختمان را نگهداشته­اند. 

طرح جالب ستونهای تقویتی  

طرح جالب ستون­های تقویتی به دست­های به سمت بالا درازشده کودکان شبیه است، گویی کودکان با دست­های خود ساختمان را نگهداشته­اند.

 

آنچه مسلم است، معماری مؤسسه­ای که حس کنجکاوی و خلاقیت را برمی­انگیزد، بایستی ایجادکننده شور و هیجان باشد. همان­طور که می­دانیم، طراحی فضاها و سطح­هایی که آدمی را غافلگیر می­سازند و بر می­انگیزانند و در کل ایجاد تحرک و شور و هیجان در یک ساختمان بزرگ با بودجه­ای بسیار محدود، از طریق ابزارهای مشخصی همچون مصالح، فرم، و بافت امکان­پذیر است. از این­رو طرح با وجود کودکانه بودن، از نوعی پیچیدگی نیز برخوردار است و دربردارنده 20 رنگ مختلف، نورهای رنگی آویزان در طرح­های متنوع و مهیج، و یک دیوار لمس­کردنی می­باشد که حتی کودکان خردسال ­را نیز به خود جذب می­کند.

 

فضای رنگارنگ ورودی موزه 

فضای رنگارنگ ورودی موزه

 

چون کودکان به عنوان کاربران اصلی این ساختمان، دارای روحیه سرکش و سرسختی هستند، مصالح مورد استفاده در این پروژه بیشتر با توجه به دوام آنها و نیز طیف رنگی مورد علاقه کودکان انتخاب شده­اند. به منظور هویت­بخشی به موزه جدید که از نظر کاربری در زمره فضاهای آموزشی قرار می­گیرد، و ایجاد تمایز آشکار میان این موزه با فضاهای صرفاً نمایشگاهی، از طیف رنگی پویا و جزئیات طراحی غیرمتداول در آن استفاده شده است. رنگ­های چشم­گیر و متنوع بکاررفته در این موزه، فرم و مفهوم جدیدی به فضاهای اختصاص­یافته برای فعالیت­های عملی کودکان، در رشته­های مختلف هنر، ریاضیات و علوم، می­بخشند. البته بایستی توجه داشت که به دلیل محدودیت بودجه، ایجاد یک محیط رنگارنگ و شاد، به هیچ وجه نبایستی بودجه اختصاص­یافته به این پروژه را تحت تأثیر قرار می­داد.

 

 



موضوعات: