معرفی پروژه

 

موزه­ای برای آموزش و تفریح ـ 4

 

نگاهی به ساختمان موزه کودکان DuPage

      

Project Review

A Museum for Learning & Fun – 4

DuPage Children's Museum (DCM), Naperville, Illinois

  

 دیوارهای لمس کردنی در دورتادور موزه

دیوارهای لمس­کردنی در دورتادور موزه که از انواع مختلف مواد بازیافتی، مغناطیسی و آکوستیکی در آنها استفاده شده است.

 

کودکان در این موزه راهشان را به آسانی از منطقه­ای به منطقه دیگر پیدا می­کنند، در عین حال دیدهای وسیع و فراگیری به قسمت­های مختلف موزه وجود دارد که این امکان را برای والدین به وجود می­آورد که دورادور مراقب کودکان خود باشند. در ورودی ساختمان، کف­پوش راه­راهی وجود دارد که توجه کودکان را به فضاهای ویژه فعالیت و تفریح جلب می­کند. هر در قرمز رنگ در ساختمان دری برای خوش­آمدگویی است؛ دعوتی برای کشف و تجربه چیزهای جدید. اما، پشت یک در آبی رنگ، ممکن است فضای مخفی و پوشیده­ای، مثل یک انبار یا فضای مخصوص کارمندان، وجود داشته باشد. حتی در پانل­هایی که اسامی یا پیام­های خیرین بر روی آنها حک شده، جزئیات ابتکاری و کم­هزینه­ای مورد استفاده قرار گرفته است. این پانل­ها که از تایل­های سرامیکی دارای رنگ­های روشن ساخته­ شده­اند، رنگارنگی و درخشندگی خاصی به کریدور ورودی، می­بخشند.

 

میز آب Sink and Float  

میز آبSink and Float  تجربه حسی آرام و ملایمی برای کودکان فراهم می­کند.

 

بازی­ها و سرگرمی­هایی که نیازی به کنترل و راهنمایی ندارند، از برنامه­های مورد علاقه موزه به شمار می­آیند. بسیاری از آیتم­های نمایشگاهی پرطرفدار در مکان پیشین موزه، با شکل و شمایلی نو مجدداً در محل جدید احیاء شده­اند و چند آیتم ویژه و منتخب جدید نیز به بخش­های قبلی افزوده شده است.

 

میز Fast Flow   

کودکان در میزFast Flow  یاد می­گیرند که آب یکی از منابع مهم نیروست.

 

مهم­ترین فضاهای نمایشگاهی موزه که کودکان در آنها آزادانه به انجام فعالیت­های مختلف آموزشی ـ تفریحی می­پردازند، عبارتند از: خانه ساختمان Moser، WaterWorks (بخش مربوط به آب)، بخش حباب­ها،  AirWorks(بخش مربوط به هوا)، Make It Move (بخش مربوط به حرکت).

 

خانه ساختمان Moser  

خانه ساختمان Moser ابزارها و مصالح ساختمانی واقعی در اختیار کودکان قرار می­دهد.

 

در این موزه فضای خاصی بنام «خانه ساختمان» برای کودکان پیش­بینی شده است تا در آن، آنچه را می­بینند، در آرامش فکری کامل بسازند. به اعتقاد Exley، خانه ساختمان نه تنها به کودکان در استفاده از ابزارهای واقعی (مثل میخ، اره، چکش و عینک ایمنی) آزادی کامل می­دهد، بلکه محیط امنی نیز برای آنها فراهم می­آورد و مهارت­های آنها را جهت انجام ایمن و بی­خطر کارهای عملی تقویت می­کند. Lisa Notter، مدیر بازاریابی موزه می­گوید: «بیشتر موزه­ها ما را بخاطر کاربرد میخ­های واقعی در فضاهای نمایشگاهی، دیوانه می­پندارند.» اما واقعیت این است که فرهنگ ایجادشده به کمک طراحی فضا و مربیان آموزشی، به تدریج حس مسؤولیت­پذیری را به کودکان منتقل می­کند و آنها احساس می­کنند که از امتیازات ویژه­ای برخوردار شده­اند. در نتیجه کودکان وقتی فرصت می­یابند ابزارهای مورد استفاده بزرگترها را بکار گیرند، به مقررات نحوه کار در خانه ساختمان احترام می­گذارند و با دقت آنها را رعایت می­کنند. فضای داخلی خانه ساختمان عمداً در حال ساخت رها شده است تا به درک و شناخت کودکان از مصالح ساختمانی کمک کند. در این بخش، فضایی شبیه اتاق زیرشیروانی ضمن اینکه این امکان را برای کودکان فراهم می­آورد که خودشان ساختن سقف را تمام کنند، نقطه دید متفاوتی نیز در اختیار آنها قرار می­دهد.

 

 



موضوعات: