معماری شهری

 

ارزش اقتصادی فضاهای عمومی ـ 3

 

Urban Architecture

The Economic Value of Public Spaces - 3

 

علاوه بر دو نمونه پيشين، می‎توان به نمونه‎های فراوان ديگری نيز از تأثیر مطلوب فضاهای عمومی بر قیمت املاک در جاهای مختلف اشاره کرد:

ـ در سال 1980، 16 درصد ساکنان Denver می‎گفتند که مایلند پول بیشتری پرداخت ‎کنند تا در نزدیکی کمربند سبز یا پارک‎ها زندگی نمایند. این رقم، حول‎وحوش سال 1990، به 48 درصد افزایش یافته است.

ـ در سال 2000، در برلین، معلوم شد که نزدیکی به زمین‎های بازی در نواحی مسکونی ارزش زمین را حدوداً تا 16 درصد افزایش می‎دهد. همان مطالعه نشان داد که تعداد زیاد درختان موجود در خیابان، منجر به افزایش 17 درصدی ارزش زمین شده است.

ـ اجاره‎بهای املاک روبروی میدان اداره پست در بوستون، ماساچوست، 10 درصد بیشتر از اجاره‎بهای املاکی است که دیدی به پارک ندارند.

ـ در سال 1985، سرمایه‎گذاری شهرداری در میدان اتحاد نیویورک، منجر به تقویت سرمایه‎گذاری در بخش مسکن خصوصی در این منطقه شد. همچنین مرمت پارک به تثبیت ارزش املاک تجاری و مسکونی مجاور پارک کمک فراوانی کرد، بطوری‎که آپارتمان‎های دارای دید به پارک از قیمت بیشتری نسبت به بقیه برخوردارند.

 

Cathedral Gardens, Manchester 

 

افزایش درآمدهای مالیاتی دولت

در اقتصاد جهان معاصر، جذابیت نسبی مکان‎های عمومی عامل مهمی در افزایش مالیات در مناطق شهری به شمار می‎رود. افزایش ارزش املاک مجاور پارک‎ها و سایر فضاهای عمومی، به افزایش مالیات پرداختی به دولت، هنگام خرید و فروش آن املاک، می‎انجامد و از این طریق منافع زیادی عاید دولت می‎شود. در این مورد به یک نمونه خوب در سان‎فرانسیسکو می‎توان اشاره کرد، جایی که نزدیکی به پارک دروازه طلایی، به افزایش قیمت املاک آن منطقه از 500 میلیون دلار تا 1 بیلیون دلار منجر شده است، در نتیجه سالانه بین 5 تا 10 میلیون دلار درآمد مالیاتی، از این رهگذر برای دولت حاصل می‎شود.   

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این یادداشت به همراه دو یادداشت قبلی، در روزنامه همشهری مورخ يكشنبه 12 تير 1384 به چاپ رسیده است.

 

 



موضوعات: