يادداشت ماه

 

گزیده‌ای از پیام‌های خوانندگان ـ 2

 

Month’s Note

A Selection of Readers’ Comments - 2

 

þ بازتاب یادداشت «دانشگر، در جست‌وجوی زبانی برای معماری امروز» (در آرونا)

پیام ابتكار:

من ولی برعکس شما فکر می‌کنم.

اصولاً برای اینکه یک حرف خوب توی معماری بزنیم، لازم نیست که حتماً تردستی بکنیم. معماری چشم‌بندی نیست. کارتون واسه بچه‌ها نیست. معماری هنر نیست. مهندسی نیست. معماری فقط و فقط معماریه. و به نظرم اصولاً معماری کار هرکسی نیست. علی‌الخصوص کار کسائی مثل این دکتر عزیزتون ... اسمش چی بود ... آه ... بله ... ببخشید ........ دانشگر ....
 

þ بازتاب یادداشت «دانستنی‌های معماری ـ 8»

ساناز فلاحی:

... نمی‌دونم چرا کارهای لويی کان اونجور که بايد به دلم نميشينه! حس می‌کنم يه جورايی، علی‌رغم کم‌نقص بودن کارهاش، يه حس دلگير و مرده توی کارهاش هست! ... هميشه کارهاش منو ياد زندگی‌های قدیمی که در فیلم‌ها دیده‌ام می‌اندازه ... ياد زندان آلکاتراس!! گرچه اونقدر بسته نيست که چنين حسی رو تداعی کنه، ولي در کل انگار راه نفس انسان رو می‌بنده! چون اونقدر که بايد از عناصر زنده و شاد استفاده نکرده! رنگ‌ها ... فرم ... همه و همه بدون روح هستند! (البته اين نظر شخصی منه و ميتونه کاملا غلط باشه!!)

 

þ بازتاب یادداشت «بلندترين ساختمان جهان كدام است؟»

نصير زرين‌پناه:

طرح‌های روی کاغذ از هم‌اکنون گوی سبقت را از برج تایپه 101 ربوده‌اند. برج آزادی (Freedom Tower) در نیویورک مرتفع‌ترین ساختمان جهان در سال 2009 خواهد بود.

به نظرم نکته قابل توجه دیگر رقابتی است که بین کشورها (قاره‌ها) برای ثبت عنوان مرتفع‌ترین برج جهان به نام خود، درگرفته است. بعد از تسلط نسبی کشورهای آسیای جنوب‌شرقی بر این عنوان در سال‌های اخیر، دوباره با ساخت برج آزادی نیویورک، این عنوان پس از وقفه‌ای چند‌ساله به آمریکا باز خواهد گشت.

 

علی سلطانی:

آيا برج‌ها نمادهای شهری مدرنيسم بودند و دوره‌شان گذشته؟

شاید ۱۱ سپتامبر را بشه پایان پرستیژ برج‌سازی دانست، یعنی جنبه عملکردیشون زیر سئوال رفته و تنها یک اثر فانتزی خواهند شد، بخصوص در شهرهای در حال توسعه مثل دبی که بیشتر دنبال جذب توریست هستند.

 

 



موضوعات: