طراحی داخلی

آثار برگزیده طراحی داخلی جهان ـ 3

Interior Design
Selected Works of the World’s Interior Design - 3

þ فروشگاه مرکزی Alessi
þ موقعیت: نیویورک
þ طراح: Asymptote Architecture (هانی رشید و Lise Anne Couture) از نیویورک
þ زیربنای ناخالص: 2750 فوت‌مربع
þ هزینه: 4/1 میلیون دلار
þ تاریخ اتمام ساخت: فوریه 2007

فروشگاه مرکزی Alessi، تولیدکننده ایتالیایی لوازم خانگی، در نیویورک، اگرچه در یک محل پررفت و آمد و در میان انبوهی از فروشگاه‌ها، واقع شده است، اما به علت قرارگیری در یک ساختمان قدیمی نوسازی‌شده و از همه مهم‌تر عرض کم نما (13 فوت)، فاقد تأثیرگذاری و جلوه‌گری لازم برای چنین فروشگاهی در بدنه خیابان بود. همچنین طول زیاد فضای داخلی فروشگاه که عرض آن در انتها به 21 فوت می‌رسید و نیز مساحت نسبتاً زیاد آن، متناسب با نیازهای فضایی این نوع فروشگاه‌ها نبود. راه‌حل ابتکاری صاحبان کارخانه برای این دو مسأله اساسی، پیش‌بینی یک بار ایتالیایی برای سرو قهوه اسپرسو در داخل فروشگاه، با استفاده از محصولات Alessi، بود. این فضای ویژه که اولین کافی‌شاپ فروشگاه‌های Alessi در جهان است، می‌تواند مشتریان بالقوه زیادی را به داخل فروشگاه جذب کند.

بدین‌ترتیب، چالش پیش‌روی معماران در طراحی این فروشگاه، نحوه برخورد با یک فضای نامتقارن و دارای عرض کم، و نیز خلق یک هویت جدید برای فروشگاه‌های این کارخانه ایتالیایی بود. معماران این فروشگاه که باید راهی برای تلفیق دو برنامه عملکردی مختلف، یعنی فروشگاه لوازم خانگی و کافی‌شاپ، در عین حفظ هویت و استقلال کاری هر کدام، می‌یافتند، با استفاده از یک سیستم ویژه نورپردازی توانستند از نور به عنوان عنصری برای حفظ تداوم بصری در فضا استفاده کنند و در عین حال این امکان را فراهم ‌آورند که بار کافی‌شاپ و فضاهای فروش، از هویت‌های منحصربفردی برخوردار باشند.

آرایش فضایی فروشگاه به گونه‌ای است که بازدیدکنندگان را به آن‌سوی بار اسپرسو، یعنی به سمت محل فروش لوازم خانگی، می‌کشد. معماران گروه Asymptote با استفاده از ترکیب رنگ‌های سفید ابری و آبی کم‌رنگ و یک سری دیوارها و سقف‌های تاخورده (فولد) که از MDF ساخته شده و بصورت لایه‌های متوالی، در فواصل مشخص نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند، فضای موج‌داری را خلق کرده‌اند که نه نوار نوری به رنگ سفید و عرض 18 اینچ که از خیابان با پرسپکتیو خاصی از طاق‌های زاویه‌دار مشاهده می‌شوند، این فضای موج‌دار را مفصل‌بندی می‌کنند. همچنین در فواصل بین دو نوار، فضاهایی برای صرف قهوه اسپرسو یا نمایش محصولات کارخانه ایجاد شده است. در انتهای فروشگاه نیز، یک سیستم قفسه‌بندی بی‌نظیر فولادی که با LEDهای مخفی نورپردازی شده و از دیوارهای جانبی جلوتر ‌آمده، به نمایش محصولات کارخانه اختصاص یافته است.

در کل، فروشگاه جدید Alessi با برخورداری از یک کانسپت طراحی مدرن و نوآورانه، در عین برجسته ساختن محصولات Alessi، شهرت این کارخانه را به عنوان یکی از پیشتازان طراحی مدرن در عرصه لوازم خانگی، تقویت می‌کند.



موضوعات: