یادداشت ماه

گزیده‌ای از پیام‌های خوانندگان ـ 9

Month’s Note
A Selection of Readers’ Comments - 9

þ بازتاب یادداشت «جهان مصالح ـ 1»
سارا:
دارم فکر می‌کنم چقدر طول می‌کشه اینا به رشت برسند و چقدر دیگه طول می‌کشه که استادای ما التفات بفرمایند و اینا رو واقعی تشخیص بدند و اجازه بفرمایند ما تو افکار محدودمون این وسایل رو هم راه بدیم.

þ بازتاب یادداشت «خواندنیهای معماری ـ 2»
طناز:
وقتی هیچکدوم از ما نمی‌تونیم یک خط بکشیم، بدون توجه به علایق استاد، می‌خوایم وضعیت بهتر از این باشه؟
من ترم ۷ هستم و دوست دارم طرح‌هام با مکعب باشه، ولی باورتون می‌شه حتی یک ترم نتونستم یک کار با مکعب تحویل بدم، چون استادی که ۵ واحد دستشه، منحنی دوست داره.

þ بازتاب یادداشت «معماری امروز؛ ظرف زندگی امروز»
یک دوست:
... گاهی گفتگو در مورد یک متن به غایت مشکل می‌شود. علت آن البته در مشکل بودن موضوع بحث نیست، علت در بی‌انسجام بودن متن نهفته است. مرادم از انسجام، یک معنای فنی {منطقی} نیست، مرادم وجود روش‌مندی عقلانی در ارائه ادعای اصلی در متن و ارائه شواهد و استدلال معتبر در تایید ادعا است.
اجازه بده ببینیم مدعای اصلی این متن چیست؟ معماری ظرف زندگی است، آیا این ادعای اصلی این نوشته است؟ ریا و دروغگویی اهالی آموزش {دم از فرهنگ اصیل زدن اهالی آموزش و زندگی روزمره بنجل ـ به زعم نویسنده ـ ایشان} مدعای این مقاله است؟ یا کنکاش در نیاز روانی، اختصاصی ایرانی، مدعای اصلی نوشته می‌باشد؟
از همه چیز که بگذریم این اشاره دائمی به واژه هویت و ترکیب دلبخواهی آن با هر واژه دیگری مثل هویت فرهنگی، هویت اجتماعی، هویت جمعی و غیره است؛ انگار که تکرار هزاران هزار بار یک کلمه {که هرگز قادر به تبیین و توضیحی بیشتر در مورد آن نیستند} می‌تواند حقانیت برای آن فراهم کند. کدام هویت؟
بارانی از جملات بی‌مفهوم و بدون استدلال و فرضیات ایده‌آلیستی {که صرفا به درد هیجان‌زده کردن خواننده می‌خورد} و به دنبال آن یکی دو جمله برای اختتام هیجان‌انگیزتر متن. من شک قوی دارم این روش تولید متن غیر از تولید هیجان به کار دیگری بیاید.

نوری:
... معماری تنها یک ساختمان نیست، بلکه سیستمی متشکل از بنا، معمار و مخاطب است. معماری یک متن است، متنی با کلام ویژه. کاربر از تفکر و نحوه نگرش معمار بی‌اطلاع است و بنای معماری زندگی نوینی را در ادراک مخاطب خود آغاز می‌کند. هر بنای معماری آن هنگام موجودیت می‌یابد که توسط مخاطب درک شود و مورد استفاده قرار گیرد. ساخته بی‌مخاطب، اثری معماری و هنری نیست. ...



موضوعات: