مبانی نظری معماری

سه‌گانه‌های معماری ـ 2

Architectural Theory
Architectural Trilogies - 2

1.، Max Reinhardt Haus اثر پیتر آیزنمن )Peter Eisenman(، ١٩٩٢

 

ایده آیزنمن در Max Reinhardt Haus، درهم شکستن برج جعبه‌ای، به منظور برقراری ارتباط فضایی بین شهر و معماری و نیز رهایی فضاهای داخلی از قفس طبقات افقی و فعال‌کردن آنهاست. استفاده از نوار موبیوس (Möbius strip)، حفره عظیم میانی و سطوح شیشه‌ای تاشده (Fold) باعث شدند که این پروژه در زمان تهیه از جذابیت خاصی برخوردار باشد، ولی در طول زمان، با در معرض توجه قرار گرفتن بیش از حد در رسانه‌های جمعی مختلف، هاله اوریجینالیتی فرم از میان رفت، اما اوریجینالیتی ایده باقی ماند.

٢.، Parkhouse Carstadt اثر NL Architects، ١٩٩۵

 

Parkhouse Carstadt، از نظر اوریجینالیتی ایده، نسبت به Max Reinhardt Haus، گامی به جلوست. در این طرح، نوار موبیوس به واقعیت نزدیک‌تر شده و تبدیل به بام‌پارکینگی می‌شود که در تمام طول مسیر خویش، تداوم شهر و معماری را، با ارائه دیدهای مختلفی از آمستردام، تضمین می‌کند. به علاوه، در این پروژه، فضاهای بینابینی حجم تاشده که فعال شده‌اند، ارتباط بین شهر و معماری را تشدید می‌کنند.

٣. ،CCTV اثر رم کولهاس )Rem Koolhaas(، ٢٠٠۴

 

CCTV اگرچه مستقیما از Max Reinhardt Haus ناشی می‌شود، اما در حد اوریجینالیتی فرم و شگفتی‌های سازه‌ای باقی می‌ماند.

_________________________________________

þ بخش پیشین: سه‌گانه‌های معماری ـ 1



موضوعات: