برج دیوار

مسابقات معماری

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

برج دیوار

 

نگاهی به طرح ارائه‌شده به مسابقه معماریبرج‌های نماد شهر اردبیل

           

Architectural Competitions

A Tower as a Wall

Architectural Competition for <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Ardabil Symbolic Towers

 

oموضوع مسابقه:

طراحی2 برج26طبقه نماديندر ساحل دریاچه شورابیل(مرکز شهر اردبیل) كه به عنوان يك نشانه شهري ماندگار و سازگار با پيشينهمعماري، اقليم و محيط پيرامون خود عمل کند وارائه‌کننده چهره جديد شهر اردبيل باشد.

 

oکارفرما:

þگروه سرمایه‌گذاری کلاهی و شهرداری اردبیل

 

oهیأت داوران:

þ محمدرضا جودت

þ غلامحسين حمزه مصطفوی

þعلی‌اکبر صارمی

þ هاشم هاشم‌نژاد

þ بهرام گسيلی

 

o گروه طراحی (به ترتیب حروف الفباء):

þ جعفر بزاز

þآرش پوراسماعیل

þطاهر ساداتی

þاولدوز فضلعلی

þپرستو مدبر

þنیلوفر نامدار

þسیما هاشمی‌نیا

þ کمال یوسف­پور

 

Architectural Competition for Ardabil Symbolic Towers

 

þدیوار یکی از پایه­ای­ترین و پایدارترین عناصر معماری است که در طول تاریخ به یکی از جلوه­های نهادین زندگی بشر تبدیل شده است.

þدیوارها قدرت تقسیم فضا، تغییر شکل مکان و خلق قلمروهای تازه را در خود دارند.

þدیوار گذشته از نقش ابزاری خود در رابطه با شکل­دهی به فضا، به عنوان عنصری مستقل و یک حضور اهمیتی خاص دارد.

þدیوار به عنوان فضایی پایدار قادر است روابط میان موجودات انسانی و اشیاء را، زمانی که واکنش و بازتاب مستقیمی میان مصالح ساختمانی و پدیدارهای طبیعی همچون نور، باد، آب ایجاد می­گردد، نمادین سازد.

þدیوار به سبب آفرینش مکانی در خود و حوزه­ای مستقل در اجتماع، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

þدیوار کوچکترین و پایدارکننده­ترین تنظیم­کننده ساختار شهری است.

þدیوار نه تنها نوعی محافظ است، بلکه پشتوانه­ای معنوی نیز هست که آشکارا حضورش را در جریان گذرای شهر اعلام می­دارد.

þدیوارها در فضای شهری اساسا با دیوارهایی که در بردارنده خشونت و وازدگی­اند، تفاوت دارند و می­بایست در آنجا برای بیننده فریبنده به نظر آیند.

þدیوارها باید واپس زنند، در حالی که فرا می­خوانند و فرابخوانند، در حالی که واپس می­زنند.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از کتاب شعر فضا، تادائو آندو، ترجمه محمدرضا شیرازی، انتشارات گام نو، 1381

 

Architectural Competition for Ardabil Symbolic Towers

 

در پروژه حاضر، علی‌رغم خواسته کارفرما برای طراحی دو برج جداگانه که با توجه به محدودیت‌های فیزیکی سایت، از نظر سایه‌اندازی، اشرافیت و دید و منظر، مشکل‌آفرین بود، تصمیم گرفته شد برجی یکتا با ساختاری دوگانه، طراحی شود. بر این اساس، با تجزیه ساختار برج‌های دوقلوی متعارف و ترکیب آنها در قالب برجی یکپارچه، فرمی صفحه‌مانند برای برج به دست آمد که تعریف متفاوتی از برج به شمار می‌رود: برج به مثابه یک سطح (و نه حجم). این برج که با توجه به تناسبات خاصش، یک دیوار رفیع و معظم شهری متشکل از واحدهای مسکونی متعدد را در ذهن تداعی می‌کند، با در نظر گرفتن نقش معمارانه دیوارها در شهر، می‌تواند به عنوان نمادی پویا برای یک شهر، فارغ از هر نوع دید محلی به مقوله نمادپردازی، عمل کند، نمادی که بواسطه پویایی واحدهای مسکونی تشکیل‌دهنده آن، در هر لحظه از شب و روز، بویژه در طول شب، در حال تغییر است.

 

Architectural Competition for Ardabil Symbolic Towers

 

/ 5 نظر / 99 بازدید
آه خدا

طرح جالبی بود ولی عملی ميشه؟

ابوالفضل

خسته نباشين، كار خيلی خوبی شده.

امين

فرهنگستان هنر برگزار می کند: کارگاه نقد معمار وشهر سازی بررسی شرح آثار مهندس یوسف شریعت زاده با حضور :محسن میر حیدر ،باقر آیت الله زاده شیرازی،بهروز احمدی ،حمید رضا خویی زمان :روز دوشنبه مورخ25/4/86 ساعت 30/17 هنر وباستان شناسی(3) معرفی شهر تاریخی وفرهنگی میبد زمان :روز چهارشنبه مورخ27/4/86 ساعت 10الی 30/17 مکان :خ،ولی عصر ،ضلع جنوبی پارک ساعی پلاک 1101 مرکز هنر پژوهی نقش جهان تلفن 16- 88553912 www.honar.ac.ir