معماری معاصر هلند ـ 2

معماری جهان

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

معماری معاصر هلند ـ 2

 

Architecture of the World

Dutch Contemporary Architecture - 2

 

þ دبیرستان Hervormd Lyceum West  

þموقعیت: آمستردام

þکارفرما: Stichting Cedergroep

þآرشیتکت: TANGRAM Architekten از هلند

þمساحت ساختمان جدید: 3016 مترمربع

þسال اتمام ساخت: 2005

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Charlotte ten Dijke and Bart Mispelblom Beyer

 

  

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

ساختمان اصلی دبیرستان Hervormd Lyceum West که توسط F.J.A. den Tex و J. Hillebrants طراحی شده و در سال 1963 به بهره‌برداری رسیده است، اخیراً به دلیل رشد تصاعدی تعداد دانش‌آموزان، دیگر پاسخگوی نیازهای مدرسه نبود. از این‌رو، بایستی علاوه بر بهسازی ساختمان موجود مدرسه، حدود 3000 مترمربع فضای جدید، برای تأمین کلاس‌های اضافی و سایر کارکردهای متناسب، به آن اضافه می‌شد. از این‌رو، معماران پروژه برای افزایش کارآیی، جذابیت و بازده اقتصادی مدرسه، سازمان‌دهی فضایی بخش مرکزی ساختمان موجود را تغییر دادند و یک ساختمان جدید نیز به آن افزودند.

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

با توجه به اینکه ساختمان قدیمی دبیرستان، ساختمانی درون‌گرا و غیرجذاب بود، معماران پروژه در نظر داشتند ساختمان الحاقی، ساختمانی باز و شفاف باشد تا تحرک جدیدی به مدرسه و فضای بیرونی اطراف آن ببخشد. بر اساس همین اندیشه، آنها با استفاده فراوان و گشاده‌دستانه از شیشه در ساختمان جدید، توانسته‌اند نوعی پیوستگی میان فضاهای داخلی و خارجی ایجاد کنند. در نتیجه، باغ‌ها و حیاط‌های مدرسه به بخشی مرتبط با فضاهای داخلی آن تبدیل شده‌اند که بطور گذرا از خیابان‌های اطراف نیز قابل مشاهده هستند.

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

نور و رنگ عناصر و ابزارهای اصلی معماری ساختمان جدید هستند که هویتی جدید و غیرمتعارف به مدرسه ‌بخشیده‌اند. نور در ترکیب با دیوارهای داخلی، سقف‌ها و مبلمان، مسیرهایی در داخل ساختمان، برای تفکیک کارکردهای مختلف آن، تعریف می‌کند. شب‌هنگام نیز فضاهای رنگارنگ حاصل از نورپردازی، کیفیتی نمایشی به باغ‌ها و حیاط مدرسه می‌بخشند و آن را فراتر از کارکرد آموزشی، به یک نشانه شهری تبدیل می‌کنند. سطوح روشن و درخشان رنگی نه تنها از ارزش نمادین برخوردارند، بلکه با تحت‌الشعاع قرار دادن تفاوت‌های میان ساختمان قدیم و جدید، موجب ایجاد نوعی وحدت جدید میان آنها می‌شوند.

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

Hervormd Lyceum West / TANGRAM Architekten

 

از دیرباز، گستره کاربرد نور در معماری محدود به فضای داخلی بوده است که اکثراً برای کسانی که از کنار ساختمان می‌گذرند، قابل مشاهده نیست. اما معماران این پروژه موفق شده‌اند با طراحی یک ساختمان نیمه‌شفاف، مرز میان فضای داخلی نورپردازی‌شده ساختمان و فضای شهری بیرون را از میان ببرند. 

/ 17 نظر / 204 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سيد محمد رضا قدكيان

با سلام خدمت مهندس يوسف پور مطلب درج شده در وبلاگ تالار ( ضيافت معمارانه ) نوشته مهندس بايزيد گلابی می باشد با تشکر از توجه شما

کمال يوسف‌پور

آقای یوسفی عزیز، من با حرفهای آرش کاملا موافقم ... از شما خواهش می‌کنم اگر سوء تفاهمی در انتقال مطلب شما رخ داده بیشتر توضیح بدهید. آقای یوسفی حتما تصدیق می‌فرمایید که برای من بسیار بسیار راحت‌تر است که عین مطالب انگلیسی را که بوفور در سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف یافت می‌شود، در وبلاگ بگذارم، کما اینکه تعدادی از وبلاگها از جمله خود شما بعضا این کار را انجام می‌دهید، اما در این صورت وبلاگ من چه تفاوتی با وبلاگها و سایتهای انگلیسی خواهد داشت؟ حتی اگر این رویکرد در وبلاگ‌نویسی رویکردی قابل قبول باشد، به نظر من در حال حاضر وبلاگ‌هایی هستند که مسئولیت ترغيب انگليسی‌آموزی بين معماران ایرانی را بر عهده گرفته‌اند. پس بهتر است وبلاگ‌هایی نیز به تولید محتوای فارسی بپردازند و ملت معمار که معمولا حال و حوصله خواندن مطلب فارسی را هم ندارند (چه برسد به مطلب انگلیسی)، انگليسی‌آموزی را در سایتها و وبلاگهای خارجی که لینک برخی از آنها در حاشیه وبلاگ در دسترس دوستان است، دنبال کنند.

Bahram Hooshyar Yousefi

شما هم ظاهرا دقت نکرديد: ۱- به قيد های «کاش»، «اگر» و «هم» دقت کنيد: ای «کاش» «اگر» متن ترجمه است و يا ترجمه/اقتباس، تنها تيتر آن انگليسی نباشد و متن اصلی را «هم» ذکر کنيد. ۲- جمله توضيحی يعنی همين اشتباه که شما کرديد (اسمش را بگذاريم دست‌کم گرفتن مخاطب): ملت معمار که معمولا حال و حوصله خواندن مطلب فارسی را هم ندارند (چه برسد به مطلب انگلیسی) که من گفتم: در هر حال گمان من اين است که ملت معمار اينقدر انگليسی بلد باشند...يا بايد بلد باشند. ۳- به کلمات «ترغيب»، «کمک» و «بيش از حد» توجه فرماييد و نيز بار پيشنهادی جمله: ترغيب انگليسی آموزی بين معماران نيز کمک خواهد کردو نيز حذف بار ترجمه‌ای بيش از حد وبلاگ‌ها (تصدیق می‌فرمایید که موارد مذکور جزو واجبات کفایی نیست!) ۴- جمله قبل از خسته نباشيد در نظر حقير تاکيد بر متون توليدی به پارسی يا انگليسی دارد که می‌تواند در کنار متن اورجينال که زحمت ترجمه آن را کشيد‌ه‌ايد و طبق بند ۱ متن اصلی آن را مرحمت فرموده و اينزرت کرده‌ايد، دغدغه توليديتان را پاسخگو باشد، البته بخشی هم به دانش معماری بيفزايد! انشاالله در هر حال خسته نباشيد دوست من . اين بحث اي

امین

مركز هنر پژوهي نقش جهان برگزار ميكند رويكردهاي تحقيق در هنر شهرسازي دومين كارگاه «روش شناسي پژوهش در هنر شهرسازي» در مركز هنر پژوهي نقش جهان برگزار ميشود. در اين كارگاه كه دومين برنامه از جلسات پژوهشي دكتر پروين پرتوي است، به مباحثي چون روش شناسي و رويكردهاي تحقيق در شهرسازي پرداخته خواهد شد. روز دوشنبه 5 آذرماه گروه از ساعت 19-17:30 در مركز هنرپژوهي نقش جهان واقع در خيابان ولي عصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، جنب شهر كتاب، پلاك 1101

شیرازی

دوست عزیز، شما به حضور در دومین ضیافت معمارانه جمع صمیمی معماران وبلاگ نویس معماری دعوت می شوید. باشد که با حضور شاد خود ابعاد این خانه ی مجازی را گسترش دهید. در ِ این خانه برای همه ی دوستان و علاقه مندان باز است. موفق باشید.

ابوالفضل

سلام و ممنون كمال جان. من موبايل چند وقت پيش سرقت شد و از شماره‌هام هم بك‌آپ نداشتم، لطفا با اسمس شماره‌ت رو دوباره برام بفرست.

حسام عشقی

با سلام و عرض خسته نباشید . بله . حتما . با توجه به انجام تحقيقی که با همکاری گروه در همين باره در حال نگارش هستيم سعی می کنم قسمت هايی از آن را در وبلاگ بياورم. در ضمن ممنون سر زديد .با اجازه لينک دادم .

مازيار قاسمی نژاد

خيلي زيبا بود. لذت بردم. من مرداد امسال را ۲-۳ روز آمستردام بودم، اگر مي دانستم چنين چيزي هست ميرفتم و لذت ميبردم. البته يک کتابخانه اي بودم به نام بايبليوتک که تازه افتتاح شد و ديدن همان يک روز کامل از وقت شريفم را گرفت! اون هم خيلي زيبا بود. خيلي آمستردام رو پسنديدم :) جاي شما خالي.

امید محمدی

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد بزرگ وارم. اگر لطف کنید و پلان ها و نما ها و نقشه ی کامل این دبیرستان را روی وبلاگ بیاورید ممنون میشم با تشکر

آیلار دستیار

سلام....خسته نباشید....سایت جالبی دارید....اگه می شه نقشه های کامل این مدرسه رو روی سایت بذارید...مرسی