به نام مفهوم، به کام فرم!

یادداشت ماه

به نام مفهوم، به کام فرم!

Month’s Note
!In the Name of Concept, In Favor of Form

امروزه، در بسیاری از کشورهای جهان، برگزاری مسابقات معماری، برای دست‌یابی به ایده‌های جدید و آثار برتر، از طریق ایجاد یک رقابت سالم و سازنده میان طیف‌های مختلف معماران، به امری مهم و متداول تبدیل شده است. ره‌آورد اصلی توزیع دموکراتیک کارهای شاخص معماری معاصر جهان از طریق مسابقات، فراهم‌‌آوردن عرصه مناسبی برای معرفی و پرورش استعدادهای تازه و ناشناخته و در نتیجه ترویج نوآوری در میان معماران بوده است. در این میان، برگزاری مسابقاتی با رویکردهای نظری ـ مفهومی و تاکید ویژه بر ایده‌پردازی و ارائه ایده‌های نوآورانه برای مسائل اساسی و زیربنایی معماری، به لحاظ تاثیرگذاری این نوع مسابقات بر پایگاه نظری دانش این رشته، از اهمیت و جایگاه مضاعف و قابل توجهی در جهان معماری برخوردار است. مسابقات مفهومی معماری، با توجه به چارچوب نسبتا آزاد و گستره فراگیرشان، می‌توانند ضمن جذب طیف وسیعی از معماران و حتی متخصصان رشته‌های مرتبط، به عنوان محک جدی و مناسبی برای سنجش و ارزیابی توان نظری جامعه معماری عمل کنند.

 

سومین جایزه میرمیران که اخیرا در قالب طراحی مفهومی و با موضوع پیوند نور و معماری، برگزار شد، به لحاظ ماهوی، در زمره معدود مسابقات معماری است که با رویکرد نظری ـ مفهومی در کشور ما سازمان داده شده است. از نخستین تلاش‌ها و نمونه‌های قابل توجه در این زمینه، می‌توان به مسابقه کوشک جهانی اشاره کرد که حدود پنج سال پیش، به همت مجله معماری و شهرسازی، برگزار شد.

با توجه به تجربه بسیار اندک جامعه معماری کشور در زمینه مسابقات مفهومی معماری و با در نظر گرفتن کیفیت برگزاری مسابقه اخیر، به نظر می‌رسد در صورت عدم توجه برگزارکنندگان و داوران به ماهیت و کارکرد این نوع مسابقات، نمی‌توان چندان امیدی به تاثیرگذاری آنها بر دانش معماری کشور و تحقق اهدافی که در نمونه‌های مشابه خارجی پیگیری می‌شود، داشت. از این‌رو، باید چارچوب ویژه‌ای، مبتنی بر اولویت طرح ایده‌های معمارانه نو نسبت به برخوردهای فرمال و گرافیکی جذاب و چشم‌نواز فاقد محتوای نظری، برای داوری مسابقات مفهومی تدوین شود و ملاک عمل قرار گیرد. بدیهی است گزینش داورانی با دانش و بینش نظری مشخص و شناخته‌شده، می‌تواند کمک زیادی به تحقق اهداف این مسابقات ـ اگر اصولا هدفی به غیر از دور هم جمع شدن و اعطای جایزه به چند نفر، برای آنها قائل باشیم ـ کند. همچنین ارائه یک جمع‌بندی کلی از سوی داوران یا برگزارکنندگان، درباره دستاوردهای نظری مسابقه و ایده‌های جدیدی که توسط شرکت‌کنندگان مطرح شده‌اند، می‌تواند دورنمای روشنی از این مسابقات را در اختیار مخاطبان قرار دهد و در نتیجه موجب توسعه و تقویت مبانی نظری معماری کشور شود.

/ 6 نظر / 90 بازدید
محسن اکبرزاده

نمی دانم شما در سالن مراسم حضور داشتید یا نه. اما ذوق زدگی داوران در مورد کارهای گرافیکی نگران کننده بود.وقتی به این فکر می کنم که این حضرات داوران اسکیس ارشد هم هستند. به قدرت ماژیک در ساماندهی فضا ایمان میاورم. خدا ما را از شر خودمان حفظ کند

سامان

من خودم تو مراسم بودم کار سمت چپ که از یه سوراخ آسمون رو نشون میده اثر خانم نسترن رسولیان هست که جزو تقدیر شده هاست. کار سمت راست سفید که وسطش یه سوراخ داره اثر آقای نیما فرزانه هست که این هم جزو تقدیر شده هاست. اون کار شبکه رنگی هم اثر مشترک شیما تاج و معصومه شریفی رتبه سوم این مسابقه هست.

اولدوز فضلعلی

خداوند حفظشان کناد!!!!!!به قول همدانی ها طرف ترکانده (Terkande!)

فاطمه شریعتمداری

طراحی مفهومی... به نظر من یه مفهوم ممکن است چند تا کلید واژه باشه یه استنباط کلی. مفهوم کنار زدن لایه هاست. کنار زدن سنگ برای رسیدن به فرشته. مفهوم توی نگاه ماست. چگونگی زاویه دیدمون.. فقط کافیه صدای محیط رو بشنویم... نور...

مهدی مطلق

عجب! فکر میکردم مسابقه کانسپت در "معماری" است

امیر علی

سلام...حرف دل منو زدی.... اینجا مسابقه گرافیک و نقاشیه یا معماری...؟ اینجا طراحی معماریه یا طراحی گرافیک....؟