درس‌هایی از بزرگان معماری ـ 8

یادداشت ماه

درس‌هایی از بزرگان معماری ـ 8

از هانی رشید بیاموزیم

Month'sNote
Lessons from Architecture’s Masters – 8
Let us Learn from Hani Rashid

هانی رشید، بنیان‌گذار و مدیر شرکت معماری Asymptote، یکی از معماران خلاق نسل جدید جهان است، نسلی که به گفته خود او، اولین نسلی است که زیر سایه مدرنیسم کار نمی‌کند و قرارگرفتن در عصر دیجیتال، اقتصاد جهانی، بیوتکنولوژی و اطلاعات، آن را از نسل‌های دیگر متمایز می‌کند. از این‌رو، آشنایی با دیدگاه‌های سازنده هانی رشید درباره مقولات مختلف معماری که از مصاحبه او با Putri Trisulo و Maria-Rita Perbellini در سال 2001 (ترجمه و تدوین الناز صبوری و کاوه نجفیان، فصلنامه آبادی شماره 43-44، 1383، صص 172-175) استخراج شده‌اند، می‌تواند برای نسل جدید معماری ایران نیز که در جست‌وجوی رویکردهای خلاقانه‌ای به معماری است، آموزنده باشد:

oمفهوم در معماری جدا از مسائل کاربردی نیست.
þکار ما عمیقا درگیر فضایی مابین مفهومی و کاربردی است. ... ما مشکلات عملکردی و برنامه‌ای را جدا از آنچه عموما معماری مفهومی نامیده می‌شود، نمی‌بینیم. برنامه، عملکرد، سازه و اقتصاد همه حوزه‌هایی جذاب برای گسترش یک برخورد مفهومی‌اند و ما تمام این ملاحظات را در کنار سیلان، اغتشاش، حس موسیقیایی و تمام دیگر مسائل مفهومی که با آنها سر وکار داریم، می‌بینیم.

oهندسه در معماری یک وسیله است، نه یک هدف.
þبرای ما هندسه به خودی خود یک هدف نیست. هر نظام و روش هندسی راهکارهای جذاب و ارزشمندی را به معماری عرضه می‌کند. در حقیقت سوال در مورد این است که کدام‌یک بهتر می‌تواند فضاهای سه‌بعدی را که خلق می‌کنیم، بیان کند، نه اینکه کدام بهتر است که خود را با آن تطبیق دهیم یا به آن متعهد شویم.

oتکنولوژی باید در خدمت خواسته‌های انسان‌ باشد، نه مسلط بر او.
þتکنولوژی پابرجاست و بدون شک به تکامل خود ادامه می‌دهد. در نتیجه ما دو راه برای ادامه دادن در پیش داریم: اینکه همانند گذشته به آن اجازه دهیم تا بر زندگی، محیط کار و شهرهای ما مسلط باشد، بدون اینکه به آن به عنوان معماران و طراحان توجه کنیم و یا اینکه استراتژی‌ها و روش‌هایی را بکار بگیریم که از تکنولوژی برای احتیاجات و خواسته‌های انسان‌ها بهره بگیرند. برای تحقق این امر لازم است که عواملی مانند فرهنگ، هنر و تئوری را همگام با تکنولوژی پیش ببریم.

oکامپیوتر و معماری دیجیتال ابزاری در خدمت تفکر فرایند طراحی و خلق فضاست.
þما کامپیوترها را تنها به معنی محدود تکنولوژیک آنها به کار نمی‌بریم، بلکه آنها را گستره وسیعی از ابزار می‌بینیم که نه تنها در فرایند طراحی، بلکه در تفکر فرایند هم ما را کمک می‌کند. ... خلق معماری‌های دیجیتال ما را قادر می‌سازد تا به دنیاها و فضاهایی برسیم که کاملا نو و بی‌سابقه‌اند و در عین حال به ما اجازه می‌دهد که ایده‌های معمارانه‌ای که همیشه برایمان جذاب بوده و به دلیل ضعف امکانات قابل اجرا نبوده‌اند، را پی بگیریم.

oاستفاده از اسکیس و ماکت هنوز برای خلق معماری ضروری است.
þاسکیس‌ها در برخی موارد برای انتقال سریع افکار و بیان ایده‌ها برای کارفرماها یا دیگران لازم‌اند. ... ولی ماکت حتی زمانی که شبیه‌سازی ساده و ابتدایی از روی نمونه دیجیتالی خود است، می‌تواند مفید باشد، چون همیشه و در هر حالتی وجود خارجی دارد و به همین دلیل به طور پیوسته می‌توان روی آن متمرکز بود و فکر کرد. همچنین ماکت می‌تواند به عنوان اولین تجربه در به واقعیت درآمدن هر طرحی قابل نقد و بررسی باشد.

/ 3 نظر / 123 بازدید
درنا حسین زاده

matlabe kheily jalebi bud,mamnun ,bekhosus matlabe hendese va maket,chon bishtare ma az maket va eskis dar hale fararim darigh az in ke baraye ijad tarh zir banaye asli eskiso maket mibashad

محمدعلی عبدالصمدی

سلام استاد خسته نباشید. به نظر من از جمله بهترین ابزار نشون دادن کار ها ماکت اتود هست ولی ماکت هایی که هزینه های بسیار زیادی هم خرج می شه تا تمام جزئیات مثلا روکار بنا با ایجاد کاشی ها دو میل در دو میل و... با بوجودآمدن برنامه های حرفه ای کامپیوتری و ... هیچ ارزش معماری ندارن(شاید 5 سال پیش این کار خوب بود ولی الان دیگه لازم نیست)

...

ممنون از زحماتتون.مطالب قابل توجهی هستند